Premiär för Audi e-tron (elbil)

Audi e-tron

Världspremiär för Audi e-tron.

Audi premiärvisar märkets första serietillverkade elbil i San Francisco. Den stora och sportiga suven Audi e-tron har designats för att användas i vardagen med lång räckvidd, hög komfortnivå och nya laddningstjänster. Audi visar dessutom upp världsnyheten virtuella sidobackspeglar.

Vid första anblick av Audi e-tron kan man se att den är utrustad med högvoltsteknik. Breddade trösklar, eldriven laddningslucka, specialdesignad ljusgrå Singleframe-grill och markerade strålkastare signalerar om att bilen bjuder på en unik upplevelse bakom ratten. Den eldrivna suven är nästan helt ljudlös och har lokalt nollutsläpp tack vare två kraftfulla elmotorer. En ny generation quattro, med eldriven fyrhjulsdrift, ger överlägsen dynamik när kraften under bråkdelen av en sekund fördelas kontinuerligt och variabelt mellan de två axlarna. Den låga tyngdpunkten med det centralt placerade batteriet bidrar till den sportiga känslan hos suven.

Audi har lagt stort fokus på att maximera räckvidden för Audi e-tron som klarar 40 mil. Endast genom elmotorerna kan över 90 procent av alla inbromsningarna återvinnas till energi. Audi är dessutom först med att använda sig av ett nytt elektrohydrauliskt integrerat bromssystem för att maximera energiåtervinningen. Den strömlinjeformade designen bidrar även den till den långa räckvidden. En klar höjdpunkt är de virtuella sidobackspeglarna (tillval). Speglarna både sänker luftmotståndet och gör den digitala upplevelsen snäppet vassare.

Audi e-tron bjuder på lika god rymlighet och komfort som de andra större modellerna från märket. Elbilen blir en premiumupplevelse med dess exklusiva material och anpassningar. Det gäller även för det omfattande program med laddningstjänster som utvecklats med smarta lösningar för laddning hemma såväl som på resa. För att kort och gott göra vardagslivet enklare för elbilsägaren.

Audi e-tron är uppkopplad mot sin omgivning vilket medför en mängd finesser, såsom passande vägval till laddpunkter via navigationen, automatisk fakturering vid laddstationerna och fjärrstyrning via mobilen. Modellen är även utrustad med det avancerade mediacentret MMI navigation plus med LTE Advanced och Wi-Fi hotspot som standard. Inte nog med det finns en mängd assistanssystem som ger ökad säkerhet och komfort. Effektivitetsassistenten främjar en ekonomisk körning genom att läsa av trafiken i förväg och automatiskt återvinna energi. Vid tillval av den adaptiva farthållaren kan systemet även bromsa och accelerera elbilen prediktivt.

Tillverkningsstarten har redan börjat i den CO2-neutrala anläggningen i Bryssel, där även batterierna produceras. I Sverige beräknas den första leveransen ske till slutet av 2018. Priset för den eldrivna suven startar på ca. 885.000 kr.

Om du väljer att registrera dig för nya Audi e-tron betalar du en depositionsavgift på 20.000 kr. Då reserverar du en plats i kön för den första produktionsvågen av modellen. Depositionen ger dig möjlighet att göra en prioriterad beställning av Audis nya elbil hos din återförsäljare. Efter beställningen kommer din deposition att återbetalas till dig och är således ingen handpenning.