Hjulinställning
En felaktig hjulinställning påverkar bilen på fler sätt än vad man kan tro. Tekniken i dagens bilar blir allt mer och mer avancerad och detta medför att toleranserna på bilens komponenter förfinas. En sån sak är hjulinställningen, eller “framvagnsinställning” som det kallades förr. Vänta inte med att kontrollera hjulinställningen på din bil om du märker att bilen drar åt något håll. Vi är experter på din Volkswagen, Audi, SEAT, CUPRA eller Škoda.
En korrekt hjulinställning har stora effekter på däckförbrukning, bränsleförbrukning och övrigt slitage på bilen. Vi rekommenderar därför att kontrollera sin bil ca var 6000 mil. Om du kör på sämre vägar eller har ett tjänstefordon där bränsleekonomi är en avgörande del är det bra att kolla över detta en gång per år eller vid varje 3000 mil.
Välkommen till någon av våra verkstäder i Borås, Falkenberg, Falköping, Kinna, Lidköping, Lund, Mariestad, Skara, Skee (Strömstad), Stora Höga (Stenungsund) Skövde, Trollhättan, Uddevalla, Ulricehamn, Vara eller Varberg.
Låt alltid oss utföra en kontroll och hjulinställning när:
- Du har kört på exempelvis en trottoarkant eller i ett djupt hål.
- Du märker onormalt slitage på däcken.
- Du upplever problem med styrningen och bilen känns spårig.
- Din bil “drar” åt ena hållet.
- Du upplever att ratten inte återvänder till utgångsläget efter en sväng.
- Ratten inte känns rak vid körning rakt fram.
- Du köper en ny uppsättning däck och vill maximera livslängden.
- I samband med att vi byter ut stötdämpare eller styrkomponenter mm.
Vad är det för kostnad på en hjulinställning?
Kostnaden för hjulinställning varierar och beror på faktorer som exempelvis om din bil har radar/körfältsassistent. Kontakta oss för ett prisförslag på hjulinställning för din bil.
Ersättningsbil
Självklart kan du ha en ersättningsbil under tiden din bil är på hjulinställning. En hjulinställning tar i regel en dag att utföra.
Såhär fungerar hjulinställning
Nu för tiden väljer vi att kalla hjulinställning för fyrhjulsmätning, eftersom alla fyra hjul är lika viktiga för att bilen ska gå rakt, bromsa rakt och att alla system ska fungera som det ska. Många av dagens bilar har justeringsmöjligheter både för fram- och bakhjul.
Det lättaste sättet att märka att bilen har en felaktig hjulinställning är att man får hålla ratten lite snett för att bilen ska gå rakt fram eller att bilen själv vill dra åt något håll under körning. Att däcken slits snett kan också vara ett tecken på att hjulinställningen är felaktig. Allt detta kan leda till ökad bränsleförbrukning, ökat slitage av däck, spårkänslighet och att bilen kanske inte beter sig som den ska vid en panikbromsning. Andra system så som Lane Assist och Adaptiv Farthållare är beroende av att hjulinställningen är korrekt.
I samband med många av de arbeten vi gör på bilarna, som exempelvis byte av styrleder, spindelleder eller bussningar, behövs det oftast göras en hjulinställning för att bilen ska lämna verkstaden i rätt utförande.
Det finns en mängd olika vinklar som man kan mäta upp och för den som inte är så insatt kan det verka som lite utav en djungel när det pratas om till exempel Toe-, Camber- och Castervinklar. Den vanligaste vinkeln som justeras är “Toevinkeln”. Enkelt förklarat så är det hjulets vinkel i förhållande till färdriktningen. Det är inte alltid som hjulen ska peka 100 % rakt fram för att det ska vara rätt, utan på vissa bilmodeller ska hjulen peka lite inåt eller utåt. Det rör sig om ytterst små marginaler när man justerar.
Våra hjulinställningsmaskiner kontrolleras och kalibreras kontinuerligt för att mätningarna ska bli rätt och våra databaser med fabrikens specifika anvisningar för varje bilmodell uppdateras frekvent.
Våra kundkort
Med våra kundkort kan du dela upp din betalning på upp till 12 månader räntefritt och utan avgifter. Kortet är dessutom kostnadsfritt!